Special Procedure
Speciel procedure olieforbrug
1. 2 stk. olierens (AD4410) tilsættes den gamle olie ved drift varm motor.
2. Lad motoren køre i tomgang i ca. 30 min. og kør derefter en tur på 10 km med normal kørsel.
3. Tap olie af og skrift oliefilter. Påfyld derefter blandingsproduktet KONTRAST. Lad motoren køre med forhøjet omdrejninger ca. 1200 i 20 min. og giv gasstød med jævne mellemrum. Kør derefter en tur op til 10 km, med normal kørsel. Omdrejningerne bør ikke overstige 2500.
4. Tap olien af. Sæt ikke bundproppen i igen.
5. Afmonter tændrør/dyser straks ved varm motor. Drej krumtappen så stemplerne står i ca. ens højde.
6. Hæld straks ved varm motor 1 stk. sodopløser (AD3360) fordelt på alle 4-6 cylindre ned i tændrørs/dyse huller.
7. Bemærk hvor hurtigt væsken løber ud af bundpropshullet. Ved fast siddende kompressions ringe kan dette indikere hvornår ringene har løsnet sig, da hastigheden hvorved væsken løber ud aftager betydeligt. Genfyld om nødvendigt væske oven på stemplerne.
8. Lad væsken stå ved stemplerne i max 12 timer (hvis det er stål-foringer)
9. Det anbefales ikke at udføre denne procedure, hvis cylindre er belagt med nikasil, eller alusil.
10. Hvis muligt bevæges stemplerne lidt op og ned, ved at tørne krumtap lidt med jævne mellemrum under iblødsætning.
11. Efter iblødsætning suges overskydende væske som ligger ovenpå stempler op.
12. Sprøjt lidt olie på cylindervægge for at sikre smøring og kompression ved opstart, brug evt. slange fra AD5510 og WD40 el.lign. produkt.
13. Skift oliefilter og påfyld olie, ved drift varm olie tilsættes 1 stk. Stop olieforbrug (AD4412) i den nye olie. Hvis der er 6-8 liter motorolie på motoren skal der bruges 2 stk. AD4412 . Lad kunden køre med produktet i olien til næste olieskift.
AD4412 må anvendes til motorer med og uden tandrem i olien.